(Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Psychologie Magazine)

Ik wil wel stoppen met diëten, maar wat moet ik dan? Dan groei ik dicht! Ik wil altijd eten.

Dit is een van de vele reacties die ik krijg op het artikel in de Volkskrant onlangs, over mijn besluit om te stoppen met diëten. En ik herken dat zo goed, want jarenlang zweefde ik tussen enerzijds streng diëten en anderzijds mateloos eten. Ik zat nooit vol, had altijd plek voor een toetje! Ik maakte me zorgen en haatte mezelf om mijn gulzigheid.

Ik merk dat er veel vrouwen zijn, die inzien dat ze met diëten niets opschieten. Die net als ik, er op de lange termijn alleen maar dikker van zijn geworden. Maar die ook angstig zijn om te stoppen met diëten, want stel je voor, wat er dan wel niet kan gebeuren.

Rita Zeelenberg, mindful eten

Rita Zeelenberg

Mij heeft een training mindful eten, van expert Rita Zeelenberg, heel erg geholpen. Het heeft me geleerd om te voelen wanneer ik genoeg heb gehad. En om te voelen waar ik behoefte aan heb. Dat kan een gevulde koek zijn, een kop thee, of gewoon even rust. Daarom de hoogste tijd voor een interview met een van de pioniers op het gebied van mindful eten in Nederland.

Hoe kwam mindful eten op jouw pad?

‘;Ik ben zo’n tien jaar geleden met mindfulness in aanraking gekomen in een gestresste, drukke periode. Ik las er toen voor het eerst iets over en de resultaten leken me veelbelovend. Ik had het gevoel dat ik geleefd werd, dat ik niet meer mijn eigen keuzes kon maken, maar gevang zat in mijn automatismes. Uit nieuwsgierigheid volgde ik een mindfulness training en werd daar echt door gegrepen. Ik voelde vrijheid, kwam los van het ‘moeten. Er is altijd een moment dat je kunt kiezen, ontdekte ik. Zo leerde ik beter voor mezelf te zorgen. En ik besefte: dit is wat ik ook nodig heb voor mijn eetgedrag.’

mindful eten, aardbei

Wat was er mis met je eetgedrag?

‘Ik zat vast in dieetdenken, vaste patronen en overtuigingen, zoals: ik moet afslanken. Tegelijkertijd merkte ik dat dit niet werkte en zo draaide ik in kringetjes rond. Ik wilde een oplossing voor dat obsessieve omgaan met eten. Ik was veel te veel bezig met denken aan eten. Aan wat ik had gegeten, aan wat ik morgen zou eten. Ik ging ook stiekem eten. Ik vertelde mijn kinderen dat snoepen geen goed idee was, maar at er zelf in mijn eentje veel te veel van. Om vervolgens te denken, nu ik dit allemaal heb gegeten, moet ik morgen wel aan de lijn. Op een gegeven moment dacht ik, ik ben bijna 40, moet ik nou zo in het leven staan?’

Hoe kwam je daarvan af, die drang om altijd te willen eten?

‘Ik ben op zoek gegaan naar kennis op het gebied van mindful eten. En ik leerde dat mindful eten de tegenhanger is van wilskracht en discipline. Mindful eten is veel meer de uitdaging  om met vriendelijkheid je eetgedrag te onderzoeken. Ik kom er steeds meer achter hoe belangrijk dat is. En net als bij mindfulness, leerde mindful eten dat er vrijheid is. Ik kan ruimte ontdekken in mijn keuzes. Ik hoef niet altijd te denken aan die chocola en me daar volledig door in beslag genomen voelen. Ik kan mezelf kalmeren, een rustige plek in mijn hoofd ontdekken. Ik voel die aantrekkingskracht van chocola bewust en onderzoek waar het vandaan komt. Waar staat het voor? Ga ik daar nu op reageren, door de chocola te eten, of ga ik iets anders doen? Ik heb een keuze.’

Mindful eten, Rita Zeelenberg

Rita Zeelenberg

Wat is er veranderd?

Ik heb veel diëten gedaan en pogingen om mijn leefstijl te veranderen. Als ik maar dit doe en dat laat, dan moet het lukken. Maar ja, er komt altijd een moment dat je faalt. Dat jij je toch niet houdt aan de geboden en verboden en dan wordt je boos op jezelf. Mindful eten is meer onderzoekend. Ik heb dit en dat gegeten, hoe kan dat? Wat was er aan de hand? Heb ik misschien ’s ochtends te weinig gegeten? Had ik stress? Ik zie het als een leerproces, waar je elke dag iets nieuws leert. Je hoeft jezelf niet meer op de kop te geven, dat werkt alleen maar contraproductief. Ik merk dat veel mensen ontdekken hoe streng ze voor zichzelf zijn. Dat vinden ze zo gewoon, het is een vast onderdeel van ons denken en doen. Dat is het mooie van mindfulness, die aan elkaar geknoopte gedachtes leer je los te koppelen. Je hoeft jezelf niet constant op de kop te zitten.

Leer mindful eten

Wil je meer weten van mindful eten? Leren hoe je weer een vredige relatie met eten krijgt?

Rita Zeelenberg maakte voor Psychologie Magazine een training Mindful Eten.

BewarenBewaren