Via Instagram ontdek ik gelijkgestemden. Onder wie Saskia Koopman, zij noemt zich Blij Dieetvrij coach. Dat triggert mij meteen natuurlijk! Dan zie ik dat ze een boek heeft geschreven over suikervrij eten. Ik vraag om opheldering en vraag dan… wil je een gastblog schrijven voor Wondervol? Dit is het verhaal -en vier hele fijne tips- van Saskia Koopman.

Saskia Koopman dieetvrij

Het was eind 2015. Daar zat ik dan op de bank, met dikke tranen in mijn ogen. Ik was succesvol in alle facetten van mijn leven. Ik had een WO opleiding psychologie  gevolgd, een goede baan als trainer. Ik had een geweldige man en lieve zoon. Wat had ik eigenlijk nog te klagen?

Mijn man was die avond van huis en ik had weer eens stiekem de voorraadkast geplunderd. Ik voelde me schuldig. En zwak. Ik predikte op mijn foodblog over suikervrij eten en leven, omdat ik ooit dacht dat dat me wel van mijn ‘suikerverslaving’ af zou helpen, maar niets bleek minder waar.

Alle remmen gingen los

Ik had een vrij chaotische relatie met eten gecreëerd. Ik kon een paar dagen, soms zelfs wekenlang, mijn perfect gezonde eetpatroon volgen. Maar dan opeens, als ik een hap nam van iets lekkers, gingen alle remmen los. Voornamelijk als anderen niet keken. Als er niemand was die er iets op kon aanmerken.

Dat was het dieptepunt waarop ik besloot om een studie te gaan maken van eetgedrag en eetpsychologie. Ik wilde bouwen aan een gezonde relatie met eten. Eentje, waarin ik voor mijn gevoel meer controle had. 

Ik ontdekte goudmijnen, zoals intuïtief eten en body positivity. De health at every size beweging. Maar ook een hele hoop informatie over eetbuien en emotie eten, waarvan ik wilde dat de hele wereld dit wist. Dit waren een aantal van mijn eye-openers.

1. Stop met jezelf bepaalde voedingsmiddelen ontzeggen

Hoe harder je probeert om iets niet te eten hoe meer je ernaar verlangt. Logisch eigenlijk. Probeer maar eens niet aan een roze olifant te denken, dan denk je er continu aan. 

En als kinderen in een wetenschappelijke studie alle M&M’s mogen eten behalve de rode; welke M&M’s denk je dat ze als eerste opeten als de onderzoekers niet kijken? Juist, die rode, natuurlijk.

Dus, door suikervrij te eten, maken we van alle lekkere zoete producten een soort verboden fruit. En juist daardoor wordt het zo lastig om er “een beetje van te eten”. We zetten het lekkers op een voetstuk.

Daarnaast vergroten we de kans op een what-the-hell effect: nu is de dag toch al verpest, dus kan ik net zo goed die hele verpakking leeg eten. 

2. Stop voor altijd met diëten

Jouw lichaam is ook veel slimmer dan je denkt. Het is gemaakt om te overleven! En dat betekent ook dat jouw lichaam je van nature beschermt tegen uithongering.

Als je jouw lijf bepaalde typen of hoeveelheden voedsel ontzegt (door calorieën of macro’s te tellen, bijvoorbeeld), gaat jouw lichaam in een soort overlevingsmodus. Het vergroot jouw cravings, met kans op eetbuien en overeten. (Hier lees je er verder over.)

Leer te luisteren naar jouw hongersignalen, en gebruik die als richtlijn om te beslissen wat en hoeveel je gaat eten. In plaats van te luisteren naar de dieetgoeroe’s om je heen.

3. Ontdek het verschil tussen échte honger en emotionele honger

Eigenlijk best logisch. Soms eten we omdat we iets voelen, wat we liever niet willen voelen. Eten is een geweldig coping mechanisme om te dealen met verdriet. Om ons af te leiden, om bezig te zijn. Om met boosheid en frustratie om te gaan. En daar is ook helemaal niets mis mee. Maar de bewustwording hieromtrent kan je zoveel inzicht geven in dat wat je eigenlijk diep van binnen écht nodig hebt.

Lees hier hoe je de verschillende soorten honger kunt onderscheiden.

4. Pak jouw saboterende gedachten aan

‘Ja maar, als ik mezelf niets meer ontzeg, dan eet ik straks alles wat los en vast zit!’

Ik hoor die angst bijna dagelijks wel. We zijn zó gewend om volgens regels en richtlijnen te eten, dat we onszelf gewoon niet meer vertrouwen rondom eten.

Leren luisteren naar jouw eigen lichaam, en haar signalen, is verrekte spannend als je altijd gewend was om jouw voedingspatroon te controleren of aan banden te leggen. En dit is dan ook het grootste obstakel in het creëren van een gezonde relatie met eten.

Je moet durven vertrouwen op jouw lijf: dat het je écht wel laat weten wanneer je moet eten, en zo ja wat en hoeveel dan. Dat als je goed leert luisteren, je kunt ontdekken wat je écht nodig hebt. En soms is dat iets heel anders dan voeding. En soms is het veel meer voeding.

Saskia koopman Blij Dieetvrij Coach

Over Saskia Koopman

Ook voor mij duurde het even, voordat ik écht mijn dieetmentaliteit, en het denken in goed en fout helemaal los kon laten. Maar inmiddels heb ik zoveel vrede met eten gevonden, dat ik het mijn missie heb gemaakt om hier andere vrouwen bij te helpen. Zodat ze niet in dezelfde valkuilen hoeven te stappen.

Momenteel werk ik via Blij Dieetvrij als mindset coach en begeleid ik zelfbewuste vrouwen die ook een gezonde relatie met eten willen creëren. Zodat ze zich vrij voelen van obsessieve gedachten rondom eten en aandacht kunnen besteden aan datgene waar ze écht gelukkig van worden in hun leven! En, zodat eten gewoon weer een feestje wordt!

Foto’s: FIH Fotografie.